UX-designer Tor Inge Torgersen har fagbrev som automatiker og har jobbet ti år som ROV-operatør offshore. Nå hjelper han små og mellomstore bedrifter i olje og gass – med å bli synlige og digitale.
– Jeg er nysgjerrig og liker prosjektarbeid, sier Tor Inge. 49-åringen fra Haugesund kom høsten -23 til Neetly fra stillingen som markedssjef i Hytech-konsernet. Tidligere har han vært UX-sjef i Altibox, designer og markedsfører i Oceaneering, hvor han også har jobbet ti år offshore som ROV-operatør og -supervisor.
– Hvorfor ble du designer?
– Da jeg var 16-17 år gammel, ville jeg ta design. Men faget virket ikke yrkesrettet nok, så jeg tok automasjon og skipselektriker – det ble to fagbrev. Så begynte jeg offshore med ROV. Etter ti år vendte jeg tilbake til skolen og ble grafisk designer allikevel, forteller Tor-Inge.
“Dønn ærlige”
Som designer og markedsfører fikk Tor Inge en viktig rolle i markedsarbeidet hos Oceaneering, og senere ble han leder for UX-satsingen til Altibox, som har vært en nøkkelstrategi for å øke selskapets markedsandel i Norge.
– Jeg liker å jobbe kreativt med nye ideer til produkter og tjenester, og deretter finne strategier for å realisere forretningsplaner for produktene. Akkurat dette får jeg tid og mulighet til å gjøre i Neetly, forteller Tor Inge.
– Byråer som leverer design- og kommunikasjonstjenester til energisektoren, trenger inngående kjennskap til bransjen for å treffe riktig. Min unike styrke er at jeg forstår og har erfaring fra den tekniske siden av produktene, så jeg kan diskutere behov og strategier for våre kunder, sier han.
Hjelper bedrifter å bli foretrukket
Etter at Tor Inge kom inn som partner denne høsten, har Neetly fått tilføyd et par viktige nye kvalifikasjoner: Analyse og design av tjeneste- og leveransekjeder innenfor olje- og gassektoren.
– Selskapene i energisektoren har ikke nødvendigvis et forhold til UX – user experience design. Dette er et vanligere begrep i offentlig sektor, bank, finans og forsikring. Men alle bedrifter ønsker at deres produkter og tjenester skal oppleves som gode og enkle å ta i bruk – så langt som det er mulig. Her er det stor variasjon i brukervennlighet og utforming. Mange firmaer sitter med gamle løsninger som de har utviklet selv, uten å involvere sluttbrukerne. Hvis man i stedet finner ut hvordan brukeren ønsker å ha det og designer softwaren i henhold til denne innsikten, så får bedriften et stort strategisk fortrinn. Da er det større sjanser for å bli foretrukket som leverandør, og dette ønsker jeg å hjelpe våre kunder med, sier Tor Inge.